ניהול משק בית של משפחה חד-הורית זו משימה לא פשוטה, גם במקרה שהאם מקבלת מזונות (במדינת ישראל, שיעור האמהות החד-הוריות שלא מקבלות מזונות או מקבלות אך ורק חלק מהם, הוא עצום). כלומר, במקרה הטוב, יש לך משכורת, סכום שהאב מעביר מדי חודש, וכמה גרושים מביטוח לאומי – ועם זה צריך להסתדר. לפעמים זה נראה בלתי אפשרי, אבל גם בתוך הסיטואציה הלא פשוטה הזו, ניתן לחסוך כך שתצליחי לשרוד ואף לארגן מדי פעם בילוי משפחתי, קנייה של משהו חדש לבית, או פינוק אחר. להלן שבע דרכים לחסוך בתקציב המשפחתי כדי לאפשר מרווח לנשימה ומעט "אקסטרות", שבלעדיהם החיים שלנו יהיו אפורים ומשעממים.

  1. הסבירו לילדים את התקציב המשפחתי


    .

    .

    כיצד הוא בנוי? מה הוא כולל? איך אפשר לחסוך? אחר כך אפשר לנצל את הכסף שחסכנו למשהו שאנחנו רוצים. חשוב להפוך אותם לשותפים בהתנהלות הכלכלית של המשפחה. גם ילדים צעירים יכולים להבין ולהיות מודעים, אם מסבירים להם את זה בשפה שמובנת להם: "אם לא נקנה עכשיו את זה ואת זה, כי אנחנו לא חייבים, ונחסוך את הכסף, בקיץ כולנו נוכל לנסוע לחופשה בצימר/לקנות מחשב חדש/לקחת אתכם ללונה פארק, לסרט וכו'".

    אפשר גם לבקש מהילדים להשתתף בקניות של דברים שהם רוצים בדמי הכיס שלהם או בכסף שהם מרוויחים (המתבגרים): אם הם רוצים, למשל, סרט או ספר שיהיו בבית, שיבחרו: להשתתף בקנייתם או לקחת מהספריה. אם הילדים מנסים לגרור אותך להוצאות, תראי להם את זה. לדוגמה, תבהירי את ההבדל הכלכלי בין "סרט ופופוקורן" לאימא + 3 ילדים, לבין השכרת סרט די וי די במנוי + פופרוקן במיקרוגל. תגלי שפתאום הם מבינים חשבון טוב מאוד.

  2. לחסוך בבגדים
    ..

    בתקופתנו המפונקת, לכל ילד יש יותר בגדים ממה שהוא זקוק להם ולכן יש המון פריטים במצב כמעט חדש שהילד לא הספיק ללבוש וכבר זה קטן עליו (במיוחד דברים כמו ג'ינס שאורך חייהם גדול יחסית). לכן, בגדים זה סעיף בתקציב שאפשר לחסוך בו, כי לרובנו יש חברים עם ילדים קצת יותר גדולים מהילדים שלנו. תקבעו נוהל העברת בגדים! זה עוזר גם להיפטר מדברים שכבר קטנים על הילד וסתם שוכבים בארון, וגם לחסוך מאות שקלים.

    באותה ההזדמנות, תמצאי אימא חד הורית שיש לה ילדים צעירים משלך, ותעבירי גם את הבגדים של הילדים הלאה. אפשר להיעזר בקבוצה הפתוחה בפייסבוק "ערבות הדדית של נשים חד הוריות": (אפשר גם לנסות לתאם דרך הקבוצה שירותי בייביסיטר מוזלים ועוד…)

  3. תחבורה ציבורית

    .

    .

    סעו בתחבורה ציבורית כמה שרק אפשר וחסכו בדלק. ההפרש מגיע לכמה מאות שקלים בכל חודש. כן, זה מנג'ס, אבל לפעמים זה אפילו נחמד לנסוע עם הילדים באוטובוס ולדבר או לשחק איתם בדרך, במקום להתרכז בנהיגה ולהיות בלחץ מהפקקים.

  4. הכירו את הזכויות שלכן
    . 

    .

    בכל מקום, החל מהעירייה וכלה במוסדות החינוך, בררי מה הזכויות שמגיעות לך. יש המון הנחות לחד-הוריות, ותתפלאי, אבל אף אחד לא ינדב לך את המידע הזה מיוזמתו… הזכויות תלויות הרבה פעמים בהכנסה שלך, לכן תכיני תמיד 3 תלושי משכורת אחרונים שיהיו בהישג היד. ואל תחששי מהביורוקרטיה, אפשר לנצח אותה אם מתעקשים וזה שווה את זה.

  5. חוסכים במים
    . 

    .
    מתקינים חסכמים וקוצבי מים בגינה. שימוש נכון במיכל הדחה דו כמותי יכול לחסוך המון: למדו את הילדים להשתמש בו, ובאותה ההזדמנות למדו אותם שכאשר מצחצחים שיניים, צריך לסגור את הברז. את הגדולים אפשר גם ללמד שסוגרים את הברז כשמסבנים כלים בכיור. תקני כל ברז דולף בבית – כי המון כסף דולף ממנו! קבעו כלל שמכונית רוחצים בדלי ובסמרטוט, ולא בצינור. ועוד טיפ: כשאנחנו פותחים את הברז במקלחת זורמים מים רבים עד שמגיעים המים החמים. אפשר לאסוף את המים הקרים בדלי, ולהשקות בהם את העציצים.

  6. חוסכים בחשמל
    . 

    .
    מפעילים את המזגן בקיץ על 25 מעלות ולא פחות, ובחורף על 19 ולא יותר. יש הסבר מורכב למה דווקא אלה המספרים האופטימליים, אבל העיקר שזה עובד. כמו כן, יש לנקות את המזגן מהאבק, וכמובן לסגור את כל הדלתות והחלונות כשפותחים מזגן. למדו את הילדים לכבות את המחשב בגמר השימוש בו. השתמשו רק בנורות חסכוניות, ותשתדלו לנצל כמה שיותר את אור השמש ואת דוד השמש (לא להתקלח בלילה, אלא אחרי צהרים). בדקו את התקינות של מכשירי חשמל כמו מקרר – אפילו גומי קרוע במקרר עלול לגרום לבזבוז חשמל. עקבו אחרי הצריכה שלכם ולמדו כיצד תוכלו לצמצם אותה, לדוגמה – להשתמש בתרמוס במקום להדליק שוב ושוב את הקומקום.

  7. חוסכים בסופרמרקט
    . 

    .

    קונים רק לפי הרשימה ורק מה שצריך. מחליטים כל פעם על 2-3 פינוקים ולא חורגים מהסכום שקבענו לעצמנו מראש! אם הילדים לא מצליחים להימנע מנדנודים, ערכי את הקניות בלעדיהם. ואף פעם, ממש אף פעם אל תלכי לקניות רעבה. זה נשמע מצחיק, אבל ההבדל בין לבוא רעבה ולהתפתות לכל דבר, לבין לבוא אחרי ארוחת צהריים טובה ולקנות בשקט לפי הרשימה, יכול להגיע למאות שקלים!

    אל תרגישו מסכנים ועניים שצריכים לחסוך – זה כסף שישמח אתכם אחר כך בבילוי משותף, חופשה, שופינג באיקאה או כל דבר שחלמתם עליו. חשוב לתת לילדים חיזוקים חיוביים על ההשתתפות בניסיון לחסוך. תראו להם כמה כסף כבר הצלחתם "לשים בצד" בזכות המאמצים שלהם. כך גם לומדים להתנהל נכון כלכלית וגם מפתחים יכולת דחיית סיפוקים וסבלנות, והכי חשוב – שותפות ואחריות. בהצלחה!

    ***

    המאמר נכתב בחסות עו"ד גירושים יעקב בלס – משרד עורכי דין לענייני משפחה וגירושים. ובחסות חיה לזר עורך דין גירושין.

    עורך דין דיני משפחה


דילוג לתוכן