קניית מכונית – חדשה או משומשת – היא עסק יקר. יש הרבה דברים שצריך לשים אליהם לב אבל בשורות הבאות נתמקד בנושא אחד: איך מתמודדים עם מוכר המכונית. מעבר לבחירת המכונית הנכונה ובדיקתה, חשוב לדעת איך להתמודד עם המוכרים ולהשיג עסקה טובה. בין אם מדובר בסוחר מכוניות מקצועי או אדם שמוכר את המכונית שלו, הנה כמה דברים שכדאי לדעת אם אתם רוצים לעשות עסקה טובה בקניית המכונית הבאה שלכם.

ידע הוא כוח

למד את השוק, הכר את ההיצע ואת המחירים, הכר את היתרונות והחסרונות של הדגמים השונים. ככל שתדע יותר כך יהיה למוכר יותר קשה לעבוד עליך או לנצל את חוסר הידיעה שלך.

הבא איתך עובדות, לא חלומות

את הידע שצברת כדאי להביא איתך כשאתה נפגש עם מוכר. לדוגמה: אם ידוע לך בכמה נמכרה מכונית דומה, הבא איתך את ההוכחה – כך תוכל להתמודד עם טענות של המוכר בסגנון "לא תמצא מכונית זולה יותר" או "אף אחד לא ייתן לך מחיר טוב יותר." במקום להתמודד עם טענות, הבא איתך עובדות.

בוא עם תוכנית

החלט על תקציב, על סוג מכונית, על דברים שעליהם אתה לא יכול להתפשר ועל אלה שתוכל להתפשר עליהם. תוכנית היא עוגן ומפה – כך לא יוכלו לגרור אותך לכל מקום שמתאים למוכר ואולי פחות מתאים לך.

השאר את רגשי האשמה בבית

קניה של מכונית צריכה לקחת זמן – אתה צריך לשאול הרבה שאלות ולהתלבט. המוכר עלול לשחק את קלף כבר-בזבזנו-הרבה-זמן-פה ולתת לך הרגשה שאתה חייב לקנות כי הוא הקדיש לך תשומת לב רבה והשקיע בך זמן. אל תתרגש ואל תישבר. זכותך להשקיע הרבה זמן במחשבה ובבדיקה ואם המוכר לא רוצה לבזבז זמן אז שימצא לעצמו עיסוק אחר.

בוא עם מצב הרוח הנכון

היה בטוח בעצמך, רגוע ומלא בסבלנות. אל תבוא עייף, עצבני או תחת השפעת סמים ו/או אלכוהול.

אל תבוא לבד

הביאו אתכם מלווה כדי שההתמודדות עם המוכר תהיה של שתיים נגד אחד – יחסי כוחות זה עניין חשוב. חוץ מזה, יותר קשה לשכנע שני אנשים מאשר אדם אחד. חשוב שהאדם הנוסף ידע שהוא לא בא בשביל להתלהב אלא בשביל להיות הספקן והחשדן.

תביא איתך מכונאי

או כל אדם שבאמת מבין במכוניות, יודע מה קורה בשוק ומזהה עבודה בעיניים כשהיא מתייצבת לפניו. הכי טוב? תביא איתך סוחר מכוניות – הוא האדם הכי מוכשר להתמודד עם סוחרי מכוניות.

אל תבוא כדי לקנות

זה נשמע קצת מוזר, לא? אבל זה נכון: כשאתה הולך לפגוש סוחר מכוניות, תבוא מתוך החלטה שלא לקנות מכונית. אין צורך לומר זאת למוכר, כמובן, אבל כשאתה בא עם הכוונה לקנות, אתה בא מנקודת חולשה. רק אם העסקה באמת טובה – מספיק טובה בשביל לשנות את דעתך – אז אתה יכול להחליט בכל זאת לקנות מכונית, למרות שבכלל לא רצית.

אל תאמין למה שאומרים לך

זה עצוב וכולנו (?) רוצים לתת אמון ולהאמין בבני אדם, אבל אתה יכול לשמור את האמון להזדמנויות אחרות. אומרים לך שהמכונית במצב נהדר? תעשה בדיקה ואל תסתפק בהבטחות.

אל תחשוב שכל מוכר הוא רמאי

כמו בכל תחום, גם בין מוכרי המכונות יש אנשים הגונים ואנשים לא הגונים. אל תתייחס למוכר כאילו הוא רמאי וגנב – שיקול הדעת שלך נפגע מכך ואין סיכוי שתצא מהפגישה עם עסקה טובה.

אל תהיה הראשון להציע מחיר

תן למוכר לומר מהו המחיר שהוא מציע ורק אז – בהתאם למה שיש למוכר להציע – תן המחיר שלך. זכור: יותר ממה שהקונה רוצה לקנות, המוכר רוצה למכור.

אל תציע מחיר נמוך מדי

אתה צריך להראות למוכר שאתה רציני ושאתה יודע מה אתה עושה. הצעת מחיר נמוכה מדי תרחיק ממך את המוכר והוא לא יחשוב ששווה לו להשקיע בך זמן ומאמץ.

אל תיתן למחיר לפתות אותך

מכונית שמוצעת במחיר נמוך מדי היא לא תמיד עסקה טובה. לפעמים המחיר הנמוך נועד לפיתוי קונים לא זהירים. למעשה, מחיר נמוך מדי – יחסית למחיר המחירון – צריך להדליק נורה אדומה. ייתכן וזו עסקה משתלמת אבל חשוב לבדוק אותה לעומק.

כמו כן, אם המוכר מציג מחיר אחד ואחרי מיקוח מוריד אותו – אל תתפתה מיד לקנות לפעמים מדובר בטריק של מוכרים שנועד לגרום לך לחשוב שהצלחת במיקוח והמוכר נכנע – ייתכן והכול היה מתכונן מראש.

בנוסף, המחיר הנמוך שמוצע לך אולי איננו הזול ביותר בשוק – הוא אולי מוצע לך כי יש אפשרויות זולות יותר בשוק. כיום, עסקאות דרך ליסינג פרטי מאפשרות לקונים לרכוש מכוניות במחיר אטרקטיבי במיוחד ו/או באמצעות הסדרי תשלום נוחים ביותר. כפי שכבר נאמר: שיעורי בית יכולים לחסוך לך הרבה כסף.

אל תתאהב במכונית

קניית מכונית היא עניין שכלי ולא רגשי. היה מוכן לוותר על מכונית שמצאה חן בעינך כדי שלא תהיה בעמדת חולשה מול המוכר. רק כך תוכל להשתמש ביעלות אמיתית בקלף האם-ככה-אז-אני-מוותר.

ואם התאהבת בכל זאת – לעולם, לעולם אל תראה זאת למוכר.

***

נכתב בחסות משרד עורכי דין לתעבורה משה רבי – מתמחה בתחום דיני התעבורה ועוסק בתחום זה מזה כ-20 שנה.

moshe rabi

דילוג לתוכן