בעולם הרפואה מודאגים מכך שאירוע מוחי (המכונה שבץ) הופך לתופעה "צעירה" יותר ויותר, ופוגע לעתים באנשים צעירים בגילאי 30 ואף 20 לחייהם. הסיבות לאירועי מוחי הן שונות, החל מלחץ דם גבוה ועד נטילת תרופות הגורמות לקרישיות. גם עישון ושתיית אלכוהול מגבירים את הסיכוי ללקות בשבץ.

לפי הנתונים של קופות החולים, בישראל לוקים בשבץ בערך 15 אלף איש בשנה. כ־30 אחוזים מהם מחלימים יחסית מהר מהבעיות המוטוריות והתפקודיות, אך רבים נזקקים לשיקום ארוך בשל המגבלות הפיזיות והקוגניטיביות שנובעות מהאירוע המוחי. בדרך כלל השיקום מתחיל כאשר בריאותו של נפגע מתייצבת; לפעמים הוא מתרחש במחלקות מיוחדות ולפעמים בביתו של הנפגע.

.

.

מלבד החולים שעברו שבץ, ישנן קבוצות אוכלוסיה נוספות שזקוקות לשיקום של יכולות מוטוריות – למשל נפגעי שיתוק זמני, מחלות של מערכת העצבים כמו תסמונת גיליאן-בארה, ועוד. נכון להיום, ברוב המקרים המערכת הרפואית מספקת למי שזקוק לכך, 1-2 טיפולים בשבוע של מרפא בעיסוק, ובנוסף טיפולי פיזיותרפיה שיקומית וכדומה.

אך כדי לשקם את המערכת המוטורית, מספר טיפולים בשבוע אינם מספיקים. יש צורך באימון יומיומי ובתרגול קבוע שהמשתקם אמור לעשות באופן עצמאי. לשם כך הוא זקוק למוצרים מיוחדים שיסייעו לו להפעיל את היד והאצבעות לאורך היום. נמליץ פה על מספר מוצרים שעלותם לא גבוהה והם נחשבים ליעילים, כמו כן, השימוש בהם נעים ולא מעיק.

.

.

כדור סיליקון בצורת ביצה. מדובר במוצר שמגיע בצבעים וגדלים שונים, וצריך שיתאים לכף היד של המשתמש, אבל הרעיון הוא פשוט: המשתקם מועך את הכדור בכף ידו במהלך פעילות אהובה עליו כמו צפייה בטלוויזיה, האזנה למוזיקה, קריאה או גלישה באינטרנט. ניתן לקחת איתו את הכדור לכל מקום, ולנצל את הזמן לאימונים גם כשמחכים בתור, נוסעים ברכב ועוד. אימון קבוע מביא לתוצאות מרביות. שימו לב שכדורים זולים בדרך כלל ממולאים בקמח וכדומה, ולכן מתפרקים מהר מדי. עדיף לבחור כדור איכותי שיחזיק מעמד לאורך זמן.

.

.

כדור קוצים קטן. הייחודיות של כדור קוצים היא בכך שהוא מגרה את התחושתיות של היד ונותן אחיזה טובה יותר. ניתן לבחור בכל מיני גדלים ומרקמים. חלק מהכדורים רכים מדי ופחות מתאימים לשיקום אלא למשחק – חשוב לבדוק את רמת ההתנגדות של החומר שממנו עשוי הכדור, למעוך אותו כמה פעמים ולהרגיש שעושים את זה עם מאמץ מסוים.

.

.

פלסטלינה רפואית. זהו חומר בצקי ודי קשה בצבעים יפים ועליזים – הוא הומצא עבור ילדים עם בעיות מוטוריות. ניתן להשיג אותו בחנויות שמתמחות בכך. היתרון של הפלסטלינה הוא שתוך כדי פיסול אנו מפעילים שרירים שונים, כי יש פעולות שונות שהאצבעות עושות – מעיכה, גלגול, צביטה, ועוד. חוץ מזה, מדובר במשחק כייפי ולא רק לילדים, כך שיש פה גם עניין של שיקום רגשי! חשוב לשמור על הפלסטלינה במיכל סגור.

.

.

עובדה מעניינת נוספת – בשנים האחרונות, בייחוד מאז השימוש המואץ ב-MRI, הוכח קשר בין יכולות מוטוריות עדינות לבין יכולת ההבעה. הקשר הזה אמנם נוגע בעיקר להתפתחות התינוק והילד – רופאים ממליצים לילדים שמאחרים בהתפתחות הדיבור, להשקיע גם בפיתוח המיומנויות של המוטוריקה העדינה. הוכח ששכלול היכולות המוטוריות של האצבעות הביא להגברת קצת התפתחות הדיבור אצל הילדים. אך מסתבר שגם אצל המבוגרים הקשר הזה קיים, ושיקום של יכולת הדיבור אחרי אירוע מוחי, בהחלט יכול להיות מושפע לטובה מהפעלת השרירים העדינים של האצבעות. לכן המוצרים השיקומיים הפשוטים שנועדו לכף היד, יסייעו גם למי שמשקם את הדיבור אחרי אירוע מוחי או תאונה.

המון בריאות והחלמה מהירה.

***

מוגש בחסות ביונס – החופש לנוע. המערכות המתקדמות בעולם לשיקום התנועה

אירוע מוחי

דילוג לתוכן